Metody leczenia próchnicy

Próchnica to choroba cywilizacyjna, która dotyka aż 90% Polaków. Jej powszechne występowanie wynika ze złych nawyków żywieniowych, jak również z braku właściwej higieny jamy ustnej. Nieleczona próchnica prowadzi do ekstrakcji zębów i konieczności stosowania protez lub implantów. Może też prowadzić do powstania zgorzeli, która stanowi poważne zagrożenie zdrowia.

Co powoduje próchnicę?

Próchnicę wywołują bakterie z gatunku LactobacillusStreptococcus mutans. Bakterie te rozkładają węglowodany pozyskane z pożywienia i przetwarzają je na kwasy, które następnie obniżają PH w na jamie ustnej, co prowadzi do tzw. demineralizacji tkanek twardych zęba i osłabienia szkliwa. W efekcie tego procesu w zębie tworzy się ubytek, który z czasem ma tendencje do powiększania się. Żeby zapobiec rozwojowi tej choroby, niezwykle ważne są regularne wizyty kontrolne,

Jak leczyć próchnicę?

Jeżeli podczas wizyty w przychodni stomatologicznej dentysta stwierdzi próchnicę, jej leczenie będzie uzależnione od stopnia jej zaawansowania. Na początkowym etapie, kiedy doszło tylko do demineralizacji, co sygnalizują drobne plamki na zębach, stosuje się najmniej inwazyjną metodę leczenia polegającą na nałożeniu specjalnego preparatu wspomagającego odbudowę szkliwa.

dentysta

Jeżeli jednak próchnica jest bardziej zaawansowana i doszło do zakażenia głębszych tkanek zęba, to zwykle na tym etapie daje się odczuć rozmaite dolegliwości bólowe. Gdy zgłosimy się wówczas do stomatologa, leczenie próchnicy polegać będzie tutaj na usunięciu zakażonych tkanek i zaplombowaniu zęba przy pomocy odpowiedniego wypełnienia, takiego jak np. kompozyt.

W przypadku gdy choroba objęła najgłębszą tkankę zęba, tzw. miazgę, konieczne może się okazać leczenie kanałowe. Leczenie takie, zwane też leczeniem endodontycznym, przeprowadza się obecnie pod mikroskopem i polega ono na usunięciu miazgi, oczyszczeniu kanałów i ich zaplombowaniu. Jest to ostatnia deska ratunku, dzięki której możliwe jest uratowanie zęba przed wyrwaniem.