Leczenie kanałowe krok po kroku

leczenie kanałoweLeczenie kanałowe jest inaczej nazywane leczeniem endodontycznym i zajmuje się dwoma strukturami zębowymi: miazgą oraz zębiną. Miazga jest galaretowatą substancją, która jest w rzeczywistości unaczynioną i unerwioną tkanką wypełniającą jamę zęba. Zębina to podstawowa masa zęba, jej zadaniem jest ochrona głównej jamy zęba przed szkodliwymi czynnikami. Jeżeli dojdzie do infekcji bakteryjnej miazgi i rozwinie się w niej stan zapalny, niezbędne stanie się leczenie kanałowe.

Objawy sugerujące, że leczenie kanałowe może być konieczne:

• ból samoistny – pojawia się bez przyczyny
• ból tętniący – występuje równocześnie z biciem serca
• ból nocny – pojawia się w pozycji leżącej
• przerwy między atakami bólu są niewielkie albo jest to ból ciągły

Opisane powyżej objawy mogą świadczyć o ostrym stanie zapalnym miazgi. Jej choroby rozwijają się przeważnie na tle toczącej się próchnicy. Bakterie, które znajdują się w ubytku, infekują głębsze tkanki i powoli doprowadzają do ich obumarcia. Inną przyczyną chorób miazgi mogą być urazy powodujące jej odsłonięcie, np. podczas urazu zęba albo w trakcie leczenia zachowawczego głębokich ubytków próchnicowych, kiedy lekarz niechcący odsłoni miazgę.

Jak wygląda leczenie kanałowe krok po kroku:

1. usunięcie miazgi zęba
Stomatolog musi dostać się do centralnej części zęba, czyli jego jamy i usunąć z niej miazgę, a następnie odszukać ujścia kanałów zębowych. Ilość kanałów jest różna i zależy od anatomicznej budowy zęba.

2. mechaniczne opracowanie kanałów
Z kanałów trzeba usunąć miazgę, można to robić ręcznie lub maszynowo. Zanim lekarz przystąpi do opracowywania kanałów, zmierzy ich długość przy pomocy endometru, dzięki temu będzie wiedział jakiej długości nie może przekraczać, wprowadzając kolejne narzędzia endodontyczne.

3. płukanie kanałów korzeniowych
Jest to tzw. opracowanie chemiczne. Po oczyszczeniu i poszerzeniu kanałów, dokładnie się je płucze używając do tego celu różnych środków chemicznych. Ma to na celu usunięcie wszystkich pozostałości miazgi, do których nie dotarły narzędzia mechaniczne.

4. wypełnienie kanałów korzeniowych
Bardzo ważne, po precyzyjnym oczyszczeniu jamy zęba i jego kanałów korzeniowych, jest szczelne zamknięcie leczonego zęba. Każdy kanał wypełnia się specjalnym materiałem, który może być wstrzykiwany do niego na ciepło, dając gwarancję dokładnego wypełnienia nawet najmniejszych jego zakamarków.

5. odbudowa korony zęba
Na końcu następuje zamknięcie jamy zęba i odbudowa korony zębowej.