Leczenie kanałowe - charakterystyka

leczenie kanałoweJeśli próchnica doprowadziła do nieodwracalnych zmian w zębie, konieczne jest leczenie kanałowe. Kiedyś ten zabieg był bardzo bolesny, a samo leczenie długotrwałe. Niektórzy w obawie przed bólem woleli usunąć zęba niż zmagać się z nieprzyjemnymi skutkami zabiegu. Jednak dziś leczenie kanałowe odbywa się szybko i bezboleśnie. Należy dbać o każdy ząb, bo braki w uzębieniu to nie tylko strata estetyczna, ale przede wszystkim uszczerbek na zdrowiu.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Przed rozpoczęciem leczenia kanałowego wykonuje się RTG zęba. Należy stwierdzić jakie uszkodzenia powstały w jego obrębie oraz czy ząb nadaje się do leczenia. Trzeba wiedzieć, że leczenie kanałowe nie jest przeznaczone dla wszystkich. Przed wizytą poinformuj dentystę, jeśli chorujesz na hemofilię, zapalenie wsierdzia lub choroby reumatyczne. Jeśli jesteś w ciąży, skonsultuj leczenie kanałowe z ginekologiem.

W leczeniu kanałowym stosuje się silne znieczulenie miejscowe, a sam zabieg przebiega pod mikroskopem. W ten sposób precyzyjnie zostaje usunięta zakażona miazga, a kanały odpowiednio ukształtowane. Na koniec zamyka się je materiałem wypełniającym. Leczony ząb zostaje oddzielony od pozostałych, a cały zabieg przebiega sterylnych warunkach.

Jakie są wskazania do leczenia kanałowego?

Do leczenia kanałowego może nas doprowadzić próchnica. Wnikając w coraz głębsze warstwy zęba, próchnica może wniknąć w zębinę, a w dalszej kolejności wywołać stan zapalny. Powoduje to ogromny ból, szczególnie objawiający się podczas jedzenia słodkich potraw, picia gorących i zimnych napoi oraz przy pochylaniu. Jeśli nie zajmiemy się leczeniem zęba w odpowiednim momencie, powyższe zaniedbania mogą doprowadzić do martwicy lub zgorzeli.

Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, dlatego powinien przebiegać bez objawów bólowych. Co więcej, ząb pozbawiony jest już żywej miazgi, dlatego nie posiada wrażliwego unerwienia.