Kiedy można zastosować leczenie endodontyczne?

Endodoncja to jedna z gałęzi współczesnej stomatologii zachowawczej. Nazywana zamiennie leczeniem kanałowym wywołuje w pacjentach wiele emocji – głównie lęku i strachu. Na czym polega ta forma leczenia zębów i kiedy się z niej korzysta? Czy naprawdę jest się czego bać? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie. Zachęcamy do uważnej i wnikliwej lektury.

Na czym polega leczenie endodontyczne?

Leczenie endodontyczne wykonuje się wówczas, gdy doszło do nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba oraz tkanek okołowierzchołkowych. Jego głównym celem jest oczyszczenie i osuszenie kanałów, a następnie ich późniejsze wypełnienie specjalnym środkiem – tzw. gutaperką.

Przed leczeniem kanałowym stomatolog powinien wykonać zdjęcie RTG zęba. Na podstawie jego obrazu możliwa jest dokładna ocena długości korzeni, ilości kanałów oraz stanu, w którym znajdują się tkanki kostne. Zdjęcie wykonuje się także po zakończonym leczeniu po to, aby upewnić się, że wszystkie kanały zostały odpowiednio oczyszczone i zapełnione.

dentysta w trakcie zabiegu

Obecnie coraz częściej do leczenia endodontycznego wykorzystywane są nowoczesne mikroskopy stomatologiczne. Dzięki nim możliwe jest znacznie bardziej precyzyjne poznanie budowy kanałów zęba oraz ich dokładniejsze opracowanie.

Kiedy wykonuje się leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów w gabinetach stomatologicznych. Istnieje ku niemu wiele wskazań, ale do najważniejszych zaliczyć należy m.in.:

• zaawansowane i nieodwracalne ubytki próchnicowe;
  • złamania oraz inne urazy mechaniczne zęba;
  • martwicze stany zapalne miazgi zęba;
  • zapalenie tkanek okołowierzchołkowych zęba;
  • nieprawidłowo przeprowadzone leczenie endodontyczne;
  • patologiczne starcie zębów;
  • przygotowanie do leczenia protetycznego.

Przez lata urosło przekonanie, że endodoncja jest dla pacjenta bardzo bolesna. Warto jednak zaznaczyć, że obecnie leczenie przeprowadzane jest z wykorzystaniem znieczulenia miejscowego, dzięki czemu jest praktycznie nieodczuwalne. Wyjątkiem od reguły są zaawansowane stany zapalne. W ich przypadku opanowanie bólu znieczuleniem może okazać się  niemożliwe. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że po udanym leczeniu kanałowym ząb przestaje posiadać unerwienie, a co za tym idzie, nie przesyła impulsów bólowych.