Jak pokonać strach przed dentystą?

dziewczyna bojąca się dentystyWszyscy wiemy, że bagatelizowanie problemu nie sprawia, że sytuacja się poprawia. Zasada ta ma zastosowanie także jeśli chodzi o stan naszej jamy ustnej. Przed wizytą u specjalisty często powstrzymuje nas jednak strach. Dowodzą tego badania, które pokazują, że aż 90% Polaków niechętnie odwiedza gabinety dentystyczne. To sytuacja, którą należy zmienić! Zadbane zęby i dobry stan jamy ustnej są przecież kluczowe nie tylko dla naszego pięknego wyglądu, ale także dla właściwego samopoczucia. Jak więc możemy pokonać strach przed dentystą? Poznaj kilka sprawdzonych sposób, które warto zastosować.

Dlaczego tak się czujemy?

Dlaczego wizyta u dentysty może być dla nas tak dużym wyzwaniem? Przyczyny mogą być różne. Być może odczuwany przez nas strach jest wynikiem wcześniejszych doświadczeń. Trzeba przyznać, że jeszcze kilkanaście lat temu korzystanie z usług stomatologicznych nie należało do przyjemności. Zła sytuacja była związana z przestarzałymi metodami i brakiem dostępu do nowoczesnych rozwiązań, zarówno jeśli chodzi o sprzęt, jak i środki znieczulające.

Lęk przed wizytą u stomatologa może wiązać się także z poczuciem utraty kontroli. Leżąc na fotelu, nie wiemy, co się zaraz stanie, a lekarz przekracza naszą osobistą, dość intymną, granicę. Dodatkowo jesteśmy narażeni na ból i niemiłe doznania, takie jak dźwięk borowania, czy charakterystyczne dentystyczne zapachy.

Przyczyną odczuwanego przez nas strachu może być także wstyd. Jeśli zwlekaliśmy z wizytą u specjalisty, a nasze uzębienie pozostawia wiele do życzenia, możemy mieć opory przed “ujawnieniem” problemu. Warto jednak pamiętać, że dentysta jest naszym sprzymierzeńcem, który chce nam pomóc. Dodatkowo im dłużej odkładamy podjęcie leczenia, tym większy staje się nasz problem, a nasz strach - rośnie.

Najczęstsze objawy

Strach przed wizytą u dentysty może przyjmować różne formy. Jedna z nich to delikatny stres, który ustępuje po wstępnej konwersacji. Z drugiej strony lęk może przerodzić się w paniczny strach, który zaliczany jest do fobii (dentofobia). Jakie objawy mogą nam towarzyszyć? Przede wszystkim jest to:

• odczuwanie silnego lęku,
  • niestrawność,
  • problemy ze snem,
  • drżenie mięśni,
  • przyśpieszone tętno,
  • ból brzucha,
  • biegunka,
  • pocenie się,
  • zawroty głowy.

Jak możemy zmniejszyć odczuwane dolegliwości? Poznajmy kilka rad!

Jak pokonać strach przed dentystą?

W zależności od sytuacji i naszych potrzeb możemy skorzystać z kilku poniższych opcji.

• Regularność to podstawa. Chyba każdy z nas może potwierdzić, że im bardziej coś poznajemy, tym mniej straszne się to staje. Warto więc regularnie umawiać się na wizyty dentystyczne, by oswoić się z sytuacją i przyzwyczaić do kontaktu ze specjalistą. Dodatkowo systematyczne wizyty pozwalają zmniejszyć ryzyko występowania poważnej próchnicy, a tym samym uniknąć zaawansowanego leczenia.
  • Ustalenie szczegółów. O naszych obawach warto wspomnieć już na etapie umawiania pierwszej wizyty. Dzięki temu lekarz będzie mógł zarezerwować dla nas więcej swojego czasu, co pozwoli mu rozwiać wszelkie nasze obawy przed przystąpieniem do leczenia. Jeśli głównym problemem jest lęk przed odczuwaniem bólu, warto ustalić znak, który będzie oznaczał, że odczuwamy dyskomfort i chcemy skorzystać z przerwy.
  • Wybór odpowiedniego specjalisty. Kluczem do udanej wizyty jest skorzystanie z usług lekarza, który nie tylko zadba o nasz uśmiech, ale także zapewni nam maksymalny komfort. Dentysta powinien być miły, przyjazny i co ważne… uśmiechnięty.
  • Nowoczesne rozwiązania. Jeśli obawiasz się, że wizyta u stomatologa będzie przypominała sytuację, którą przeżyłeś kilkanaście lat temu to spokojnie! Pamiętaj, że leczenie opiera się obecnie na nowoczesnych i zaawansowanych metodach, które pozwalają na osiąganie zaskakujących efektów bez dyskomfortu dla pacjenta. Przed wizytą sprawdź, jakim sprzętem dysponuje wybrana przez Ciebie przychodnia. Dzięki świadomości, że jesteś w dobrych rękach, Twój lęk może się zmniejszyć.
  • Pomoc psychologa. Jeśli odczuwane przez Ciebie negatywne emocje są bardzo silne i nie mijają mimo wszelkich starań, skorzystaj z pomocy specjalisty. Już krótkoterminowa terapia może pozwolić uporać się z problemem.

Co zrobić w przypadku dzieci?

Strach przed wizytą u dentysty odczuwają także dzieci. Jak możemy im pomóc? Przede wszystkim należy wyjaśnić maluchowi, że wizyta u dentysty jest konieczna i zapewnić, że lekarz będzie miłą, przyjazną osobą. Warto też regularnie zabierać dziecko na wizyty kontrolne, by było świadome, czego może się spodziewać. Świetnym sposobem jest także umawianie się na wizytę w tym samym czasie. Maluch, który widzi, że mama lub tata też korzystają z tej formy badania, będzie bardziej skłonny do współpracy.

Nasza oferta

Jeśli masz obawy i szukasz przychodni dentystycznej wyróżniającej się przyjazną, swobodną atmosferą, skorzystaj z naszego wsparcia! Nasi specjaliści doskonale zdają sobie sprawę z tego, z jakim stresem i dyskomfortem może wiązać się leczenie. Dlatego w zależności od Twoich potrzeb możesz skorzystać ze znieczulenia miejscowego lub znieczulenia ogólnego, które jest coraz częściej wykorzystywane w stomatologii. Taka metoda pozwala całkowicie ograniczyć ból oraz niepokój towarzyszący zabiegom dentystycznym.

W naszej przychodni możesz skorzystać m.in. z:

• leczenia próchnicy,
  • leczenia kanałowego,
  • leczenie wad zgryzu za pomocą ruchomych lub stałych aparatów,
  • wszczepiania implantów,
  • leczenia protetycznego,
  • wybielania zębów metodą nakładową lub przy użyciu lampy,
  • pomocy stomatologa dziecięcego.

Co ciekawe, nasza przychodnia otrzymała certyfikat Colgate i Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, który potwierdza, że jesteśmy jednym z najbardziej przyjaznych gabinetów stomatologicznych w Polsce. Przekonaj się o tym już dziś!