Czy wady zgryzu można leczyć na zębach mlecznych?

Wada zgryzu to zaburzenie, które może powodować dyskomfort zarówno u najmłodszych pacjentów, ale także już dorosłych osób. Nieprawidłowe ułożenie zębów mogą prowadzić do zaburzenia czynności jamy ustnej, swobodne oddychanie, żucie pokarmów, a nawet utrudniać wyrażanie się. Dlatego, tak ważne jest wczesne wykrycie nieprawidłowości oraz wdrożenie leczenia, które pozwoli ukształtować piękny i zdrowy uśmiech na lata.

Objawy wady zgryzu u najmłodszych

Wady zgryzu stanowią blisko połowę nieprawidłowości wykrywanych podczas wizyt kontrolnych przez lekarzy stomatologów. Objawiają się one widocznymi nieprawidłowościami i problemami ze zwieraniem się zębów, obecnością większej liczby zębów, odbiegającym kształtem zębów od przeciętych, a także opóźnieniami w wyrzynaniu się zębów zgodnie z terminem. W przypadku stwierdzenia niepokojących zmian w zgryzie u najmłodszych warto udać się gabinetu stomatologicznego, w celu oceny wady oraz wdrożenia ewentualnego leczenia.

wizyta dziecka u dentysty

Rodzaje wad zgryzu i ich leczenie

W stomatologii dziecięcej wyróżnia się kilka wad zgryzu ze względu na ich nasilenie. W zależności od tego, na jakim etapie rozwoju doszło do działania czynników patogennych, wyróżniamy wady wrodzone i wady nabyte. Wady wrodzone powstają jeszcze w życiu płodowym, a ich przyczyną mogą być czynniki wrodzone oraz zewnętrzne wynikające z diety matki. Wady nabyte rozwijają się po urodzeniu i mogą wystąpić na każdym etapie rozwoju dziecka lub młodzieży. Wpływ na pojawienie się wady na tym etapie może być niewłaściwe ułożenie dziecka do snu, nawyk ssania kciuka, czy urazami w obszarze ust. W ramach profilaktyki wad zgryzu zaleca się kontrolne badanie zgryzu już u dziecka w wieku 3 lat. Można wtedy ocenić, czy zgryz rozwija się prawidłowo, zidentyfikować negatywne nawyki oraz rozpocząć leczenie ortodontyczne zębów mlecznych.