Czy próchnicę można wyleczyć?

dziecko na fotelu dentystycznymZ próchnicą zmaga się większa część społeczeństwa. Ten problem dotyka niemal każdego. Czy można poradzić sobie z próchnicą raz na zawsze? Sprawdźcie!

Czym jest próchnica?

Próchnica to nic innego jak choroba zakaźna tkanek twardych zębów. Za jej powstanie odpowiadają bakterie, cukry, a także czas i podatność zębów.

W jamie ustnej istnieją miliardy bakterii, niemniej nie wszystkie są groźne dla szkliwa zębów. Najbardziej szkodliwe są te odpowiedzialne za rozkład cukrów, gdyż w efekcie produkują kwasy organiczne, które atakują płytkę zębów, co skutkuje jej stopniowym osłabieniem i ostatecznie pojawieniem się pierwszych oznak próchnicy.

Jeśli proces ten nie zostanie zatrzymany w początkowej fazie, z czasem może doprowadzić do poważnych komplikacji, które często kończą się zaawansowanym leczeniem stomatologicznym w gabinecie dentystycznym.

Jak leczyć próchnicę

Próchnicę można wyleczyć, o ile pacjent wystarczająco wcześnie zgłosi się do stomatologa. Widząc jakiekolwiek zmiany na szkliwie, warto od razu udać się do specjalisty, gdyż uniknie się w ten sposób wielu nieprzyjemnych i bolesnych zabiegów.

Przy początkowej próchnicy pomocna będzie remineralizacja, która odbudowuje pierwsze ubytki na zębach. Jeśli dopuści się do powstania dziury, wtedy niestety dentysta zmuszony jest do usunięcia uszkodzonej tkanki za pomocą wiertła. Następnie taki ubytek wypełnia się specjalnym materiałem, czyli plombą.

Jeśli jednak próchnica przybierze zaawansowaną formę i zaatakuje korzeń zęba, konieczne może być wtedy leczenie kanałowe, a w skrajnych przypadkach nawet ekstrakcja.

Zapobieganie próchnicy

Co prawda próchnicę w większości przypadków można wyleczyć, lecz jeszcze lepiej jest jej zapobiegać. Nic nie działa skuteczniej niż regularna profilaktyka.

Aby nie doprowadzić do powstania próchnicy, warto pamiętać o dokładnym szczotkowaniu zębów po każdym posiłku, a także stosowaniu nitek dentystycznych, które pomagają pozbyć się resztek jedzenia i z trudno dostępnych miejsc. Dobra w tym wypadku będzie pasta z fluorem, gdyż spowalnia rozkład szkliwa. Oprócz tego z diety warto wyeliminować cukry, które odpowiadają za wzrost ilości bakterii w jamie ustnej i sprzyjają próchnicy oraz pamiętać o regularnych wizytach kontrolnych w gabinecie dentystycznym.