Czy leczenie endodontyczne boli?

Leczenie endodontyczne, inaczej zwane leczeniem kanałowym, to ostatnia szansa uratowania zęba przed wyrwaniem. Wykonuje się je w przypadku głębokich zmian próchniczych, w wyniku których dochodzi do zapalenia miazgi wypełniającej koronę i kanały zęba. Dowiedz się, jak przebiega leczenie kanałowe i czy wiąże się ono z bólem i dyskomfortem.

Leczenie kanałowe - dawniej i dziś

Jeszcze nie tak dawno temu leczenie kanałowe obejmowało tzw. dewitalizację, czyli zatrucie miazgi zębowej. Proces ten często wiązał się z bólem, który wynikał z obumierania miazgi,  a który mógł trwać kilka dni po samym zatruciu zęba. Dopiero po zakończeniu tego procesu lekarz stomatolog przeprowadzał usunięcie miazgi zęba. W trakcie kolejnych wizyt kanały były oczyszczane i mogło się zdarzyć, że zabieg ten był bolesny dla pacjenta, jeżeli nie doszło do pełnego obumarcia miazgi.

Współcześnie odchodzi się od techniki zatruwania zęba na rzecz usuwania miazgi w znieczuleniu miejscowym, tzw. ekstyrpacji miazgi, podczas pierwszej wizyty. Dzięki temu lekarz stomatolog może oszczędzić pacjentowi bólu i od razu przejść do kolejnego etapu leczenia endodontycznego, jakim jest odkażenie i poszerzenie kanałów przy pomocy specjalnych narzędzi i wierteł. Zwykle potrzebna jest jeszcze kolejna wizyta, podczas której lekarz stomatolog w znieczuleniu miejscowym wypełnia kanały za pomocą specjalnej substancji, zwanej gutaperką.

dentysta leczenie endodontyczne

Komfort pacjenta podczas leczenia kanałowego

Obecnie dyskomfort pacjenta podczas leczenia endodontycznego ograniczony jest do minimum. Dzięki nowoczesnym metodom znieczulenia, takim jak znieczulenie komputerowe, czy znieczulenie domiazgowe, możliwy jest całkowicie bezbolesny przebieg leczenia kanałowego. Czasami ból może pojawiać się, jeśli doszło do rozległego stanu zapalnego tkanek wokół zęba. Jeśli jednak leczenie kanałowe przeprowadzone jest profesjonalnie i z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi oraz mikroskopu, samo leczenie kanałowe nie powinno powodować dolegliwości bólowych.