Przebieg leczenia endodontycznego

Leczenie endodontyczne zęba jest inaczej nazywane leczeniem kanałowym. To jedyny ratunek przed koniecznością usunięcia bolącego zęba, stosowany w przypadkach kiedy podstawowe leczenie stomatologiczne nie wystarcza. Po dokładnym leczeniu i wypełnieniu kanałów ząb może nadal funkcjonować przez długie lata, nie powodując już bólu.

Wskazania do leczenia endodontycznego

Kiedy ząb wykazuje silną nadwrażliwość na bodźce termiczne, ból nasila się wieczorem i w nocy oraz przy dotyku, a także pojawił się obrzęk okolicznych tkanek, jedyne rozwiązanie to dobra przychodnia stomatologiczna. Mogą to być bowiem objawy  zapalenia miazgi, zgorzeli, stanu zapalnego tkanek okołowierzchołkowych lub uszkodzenia miazgi w wyniku urazu zęba. W tym przypadku trzeba jak najszybciej wybrać się do stomatologa, w celu przeprowadzenia leczenia kanałowego. Zbyt długie zwlekanie może spowodować, że ząb będzie trzeba całkowicie usunąć.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Stomatolog rozpoczyna leczenie endodontyczne od otwarcia komory zęba i oczyszczenie jej z miazgi oraz toksyn bakteryjnych. Miazga jest usuwana z wnętrza kanałów dzięki specjalnym narzędziom. W przypadku żywej miazgi zalecane jest miejscowe znieczulenie. Opróżnione kanały korzeniowe są dokładnie przepłukiwane mieszanką podchlorynu sodu oraz wody utlenionej. Do ich wnętrza niekiedy kilkukrotnie wstrzykiwane są lekarstwa, mające za zadanie wyleczyć tkanki okołowierzchołkowe zęba.

Leczenie najczęściej trwa dłużej niż jedną wizytę. Kiedy stomatolog ma już pewność, że wszystkie kanaliki zębowe są dokładnie oczyszczone, wypełnia kanał specjalnym materiałem, obojętnym dla organizmu.

Po leczeniu endodontycznym

Po zabiegu ząb jest pozbawiony nerwów, czyli martwy. Dlatego po pewnym czasie może stopniowo ulegać przebarwieniu. Jeśli ząb jest widoczny i ten defekt przeszkadza pacjentowi, można zakryć przebarwienia dzięki kompozytowym oraz porcelanowym licówkom, koronie lub wkładkom koronowo – korzeniowym.

Wróć do bloga