Kiedy konieczne jest leczenie kanałowe?

Z czym kojarzy Ci się leczenie kanałowe? Odpowiedź większości osób związana jest z negatywnymi doświadczeniami z przeszłości, kiedy to stomatologia znajdowała się na zupełnie innym poziomie. Warto podkreślić, że obecnie metoda kanałowa, czyli endodontyczna pozwala na wyleczenie, a często wręcz uratowanie zęba i to bez bólu, czy komplikacji. Kiedy więc leczenie kanałowe może być koniecznością? I dlaczego to takie ważne, by nie zwlekać z wizytą w gabinecie dentystycznym? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.

Leczenie kanałowe – kiedy konieczne?

Leczenie kanałowe dzieli się na leczenie pierwotne, czyli takie, kiedy na zębie nie stosowano wcześniej tej metody; a także leczenie wtórne, które oznacza, że dany ząb był w przeszłości leczony kanałowo i wymaga ponownej interwencji stomatologa.

Leczenie kanałowe jest konieczne w sytuacji, gdy w naszej jamie ustnej rozwijała się nieleczona próchnica, która przeszła w stan zaawansowany. Takie zaniedbanie prowadzi do zapalenia miazgi zębowej, która jest miejscem silnie unerwionym. Wszystko to sprawia, że pacjent odczuwa silny i narastający ból, który z czasem uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

Leczenie kanałowe jest niezbędna także w momencie, gdy dochodzi do utraty zęba, co pociąga za sobą martwicę miazgi. Innym powodem stosowania tej metody może być także zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, czyli części znajdujących się w okolicy wierzchołka korzenia.

Jak wspomnieliśmy, jednym z rodzajów leczenia kanałowego jest leczenie wtórne. Jest ono konieczne przede wszystkim wtedy, gdy naprawa dokonana w przeszłości została przeprowadzona nieprawidłowo. Do najczęstszych komplikacji należy m.in. dyskomfort spowodowany źle wypełnionymi kanalikami, użycie wadliwego wypełnienia, czy wyleczenie tylko części zmian chorobowych.

Szybka pomoc

Jeśli odczuwamy ból lub inne niepokojące symptomy, powinniśmy bezzwłocznie udać się do specjalisty. Należy pamiętać, że nieleczona, rozwijająca się w szybkim tempie próchnica może spowodować naprawdę poważne komplikacje. Odczuwany przez nas dyskomfort i ból to tylko część nieprzyjemnych efektów ubocznych.

Zapalenie miazgi może przeistoczyć się w martwicę, a nawet zgorzel zęba. Obecne w jamie ustnej bakterie sprawią, że zniszczony zostanie wierzchołek zęba, a one same dotrą do otaczających go tkanek. Następnym krokiem będzie ostre lub przewlekłe zapalenie ozębiny, któremu towarzyszy ból. W wielu przypadkach pojawia się także ropa, która w skrajnych sytuacjach może doprowadzić nawet do przebicia przez kość, a następnie do tkanek miękkich. Nieleczone zapalenie ozębnej może przejść w zapalenie okostnej i doprowadzić do powstania ropnia podśluzówkowego. A przecież proces ten można zatrzymać dzięki wczesnej diagnozie i wizycie u stomatologa.

Leczenie kanałowe – tylko u specjalisty

Leczenie endodontyczne wymaga dużej wiedzy, doświadczenie i co ważne nowoczesnego sprzętu, który pozwala stwierdzić, z jakim etapem choroby się zmagamy. Właśnie dlatego pacjent, który odczuwa ból i podejrzewa u siebie niekorzystne zmiany, powinien udać się do specjalisty. Jeśli i Ty zmagasz się z tym problemem, zachęcamy do skorzystania z naszej oferty.

Nasi specjaliści dobrze wiedzą, jak ważne jest zdrowie zębów, dlatego dokładają wszelkich starań, by działać szybko, a jednocześnie na wysokim poziomie. Wiedzą także, że leczenie endodontyczne jest zabiegiem trudnym i wymagającym precyzji. Dlatego w naszej przychodni terapia odbywa się za pomocą urządzeń, takich jak: BeeFill, czy Endometr. Oferujemy także leczenie kanałowe pod mikroskopem. Dzięki profesjonalnemu podejściu ząb jest leczony prawidłowo i bezboleśnie. Już dziś sprawdź naszą ofertę!

Wróć do bloga